КАКАОТО

Ползи за здравето

  • - В зърната на какаото се съдържа много полезно вещество - флаванол, който е в състояние значително да подобри кръвообращението в мозъка.
  • - Какаото сваля кръвното налягане.
  • - Ежедневната консумация на богата на флаваноли какаова напитка може да направи обратими животозастрашаващите увреждания на кръвоносните съдове, свързани с диабета.

КАКАОТО

ЛЮБОПИТНО

‘Храната на боговете’ – така нарекли какаото, когато испанците достигнали до Южна Америка.

Дивото какаово дърво може да расте до 200 години, но култивираното обикновено се заменя след 20 – 30 години.

Какаовото дърво е ниско и плодовете му растат направо на стъблото или клоните. Тези плодове са около 20 см. дълги, червени или жълти и много твърди. В тях се намират какаовите зърна, които след като се отделят се ферментират, изсушават и смилат.

Какво съдържа какаото?

  • - Мазнини – какаовите зърна съдържат голям процент масло. В състава на какаовото масло влизат глицидите на палмитинова (23-25%), стеаринова (31-34,5%), олеинова (39-43%) и линолова (до 2%) киселина. Маслото на какаото представлява еднородна, сравнително плътна хрупкава маса с жълтеникав цвят. Има слаба миризма и приятен маслен вкус.
  • - Растителен протеин – сравнително богато е на белтъчни вещества, като това зависи от сорта. Въпреки голямото разнообразие на аминокиселини в какаовия протеин и приблизително количество на чист белтък от 25%, какаото и обикновеният шоколад не са такъв важен източник на протеин, както би могло да се очаква. Това е така, защото под 40% от протеините биват наистина използвани от тялото и някои от тях се губят или преобразуват при обработката им.
  • - Захар – какаовото зърно съдържа доста въглехидрати, но повечето от тях са скорбяла, разтворими и неразтворими фибри. Много малка част са прости захари. 100 грама какао на прах съдържа около 37- 40 г въглехидрати.
  • - Антиоксиданти – какаовите зърна съдържа полифеноли (близки до тези във виното), които от своя страна имат добри антиоксидантни свойства, полезни за здравето.
  • - Кофеин – какаовите зърна съдържат малко количество кофеин, много по-малко от кафето или дори чая.
  • - Фенилетиламини – те са слаби антидепресанти и стимуланти, подобни на произвежданите от самото човешко тяло допамин и адреналин.
  • - Серотонин – какаото и шоколадът могат да повишат нивото на серотонин в мозъка.
  • - Основни минерали – какаовите зърна са богати на много основни минерали, включително магнезии, калци, желязо, цинк, мед, калии и манган.
  • - Витамини – A, B1, B2, B3, В5, C, E.